Kreative Trøndelag
Strinda videregående skole > [Forside elementer] > 50-årsjubileum for Strindaruss 1964

50-årsjubileum for Strindaruss 1964

Våren -64 forlot tre gymnasklasser Strinda – 2 klasser på reallinja og en på engelsklinja. Til sammen 87 forhåpningsfulle unge forlot skolen som hadde gitt dem solide faglige kunnskaper samt sosiale ferdigheter for kommende studier og arbeid – for livet.

Selv om grupper av russekullet har vært samlet i ulike sammenhenger, var dette første gang etter 25-årsjubileet for Trondheimsruss -64 at alle Strindaelevene skulle møtes.

48 fra Lindesnes til Nordkapp møtte fredag til mottakelse på skolen med lunsj og omvisning. En nikket gjenkjennende til mange, men hvem er han eller hun tro?

Og hvilken skole det hadde blitt! De to trappeløpene i gamlebygget og klasserommene i toppetasjen i dette bygget virket litt kjent.  Alt ellers er jo nytt! Samtlige var mektig imponert over bygninger og utstyr. «Her må det bli læring og kunnskap» var ord som gikk igjen.

Fredag kveld var det klassevise sammenkomster. Her ble minner utvekslet om lærere og medelever -  og  ungdomsforelskelser. Dette er minner som sitter som spikret etter 50 år. Det er vel ikke til å underslå at skoleelever og russ fra 1960-tallet nok fikk andre erfaringer og opplevelser enn dagens ungdom. Men klassetur til Storlien med klassestyrer som reiseleder for å se filmen «Tystnaden» som den gang var forbudt i Norge, er iallfall et minne for livet. Men det ble selvsagt også et innblikk i at livet ikke har vært enkelt for alle – en fikk høre om så mange slags skjebner….

Lørdag på dagtid var det samling i Tyholttårnet før en om kvelden samlet seg til en stilig jubileumsfest i Håndverkerforeningen med taler og underholdningsinnslag.

-        Og alle var enige om at dette hadde vært ekstra hyggelige dager!

Per Inge Hønnås


På gamle tomter etter 50 år


Sannelig et klasserom vi kjenner oss igjen i ….

Og slik var vi en gang….


Og hvem er nå du?


Og vi som måtte spise ute i all slags vær….Det var andre tider, det!


Utskriftsvennlig versjon