Kreative Trøndelag
Strinda videregående skole > [Forside elementer] > Utvekslingstur til Tallinn

Utvekslingstur til Tallinn

Rett før høstferien dro fire lærere og seks elever over til Tallinn for å besøke Kadrioru Saksa Gymnasium. Prosjektet har tittelen «Safekeeping Our Cultural Identity». Målsettingen er å jobbe med ulike problemstillinger knyttet til vår identitet. Først arbeider vi sammen på skolen. Deretter møter vi elever og lærere fra Tyskland og Estland.

Våre elever fikk muligheten til å forberede seg godt før avreise. På Strinda skjedde dette gjennom norskfaget på VG2 i læreplanfestet arbeid med folklore og folkediktning. Norsklærerne var meget velvillige og flyttet temaet fram i tid, slik at vi skulle rekke å møte forberedt.

Elevene som representerte Strinda i Tallinn ble valgt ut basert på framvisning av ulike arbeider og intervjurunder. Vinnerarbeidet som ble presentert som det norske hovedbidraget til Comeniusprosjektet er en film om Asbjørnsen og Moe's eventyr "Prinsessen som ingen kunne målbinde". Filmen ble svært godt mottatt i Estland. Filmen får også mulighet til å delta, som utenlandsk bidrag, i en filmfestival Kadrioru Saksa Gümnaasium arrangere senere i skoleåret.

En slik tur er verdifull av mange årsaker. Elevene erfarer at levestandard, vaner og levesett kan være ganske ulike i Europa. Vi blir utfordret på å kommunisere med folk vi ikke kjenner godt og som kanskje har andre erfaringer og utgangspunkt enn oss.

Estland er et land som i langt større grad enn Norge er preget av de dårlige økonomiske tidene i Europa. Allikevel ble vi tatt godt og vennlig i mot. Vi fikk også en smak på estisk kultur.  Det kan spesielt nevnes at sangen står sterkere i Estland enn i Norge. Vi fikk være med å framføre både en estisk, en tysk og en norsk sang på den svære byscenen i Tallin - uten tilhørere heldigvis vil nok mange mene - men en opplevelse allikevel.

Turen var både hyggelig og lærerik. Vi lagde plakater og framføringer av ulike problemstillinger som f.eks. hva karakteriserer oss som nasjon og hva karakteriserer oss som europeere? Dette er temaer til ettertanke både for elever og lærere.

Lærerne som var med fikk også møte og diskutere skole med lærere både fra Tyskland og Estland.

I tillegg til de rent faglige innslag fikk vi sett oss rundt i den vakre byen Tallinn. Vi gikk mye i løpet av uka og så ulike attraksjoner og severdigheter. Vi fikk også et innblikk i estisk historie og estisk kultur mens vi var der.


Utskriftsvennlig versjon